Duurzaam Bouwloket brengt bewoners snel bij informatie

Geplaatst op 16 oktober 2017

Het Duurzaam Bouwloket is een digitaal loket waar bewoners vragen kunnen stellen over duurzaamheid. Ook de regiogemeenten in Gooi en Vechtstreek maken gebruik van dit loket.

Raoul Santibanez is mede-initiatiefnemer van het Duurzaam Bouwloket. “In 2011 startten wij met het loket”, vertelt Santibanez. “Sinds het Energieakkoord is elke gemeente verplicht een energieloket te bieden. Op dit moment maken 113 gemeenten in Nederland gebruik van ons loket. Daar zijn we blij mee.”

Onafhankelijk advies
“We bieden een onafhankelijk advies aan bewoners, dat is het belangrijkste. Bewoners kunnen bij ons terecht met al hun vragen over duurzaamheid: via telefoon, e-mail en Whatsapp. Van dat laatste verwachtte ik weinig,” zegt Santibanez eerlijk, “maar het blijkt dat veel mensen het toch prettig vinden om dit medium te gebruiken, bijvoorbeeld voor het sturen van foto’s van delen van hun huis.” De keuze voor een digitaal loket in plaats van een fysieke is een kostenoverweging, bovendien bemerkte Santibanez dat fysieke loketten niet goed bezocht werden en de vragen van bezoekers ook makkelijk telefonisch of per e-mail beantwoord konden worden. Een digitaal loket bleek efficiënter, en daaromheen organiseert men fysieke activiteiten.

Communicatie en monitoring
“We besteden naast het geven van advies een deel van onze tijd aan communicatie, zodat mensen ons weten te vinden. Om te peilen hoe de resultaten daadwerkelijk zijn, doen we aan monitoring. We willen weten wat het effect is van onze werkzaamheden. Dat doen we zowel kwalitatief – de bedragen die ons werk opleveren - als kwantitatief: door het meten van de gebruikersaantallen bijvoorbeeld.”

www.duurzaambouwloket.nl Het Duurzaam Bouwloket is ook via Whatsapp bereikbaar; app uw vraag naar Zepp via Whatzepp 06 45 45 11 88.